Survivor Mikýře katapultoval na přední příčky nejznámějších influencerů, plyne z pravidelného průzkumu FPH VŠE Influencer monitor
Žebříček nejznámějších českých influencerů v posledním půl roce zaznamenal významné změny. Podle Influencer monitoru, který dvakrát do roka vyhotovuje Centrum pro marketingový výzkum a strategický marketing Fakulty podnikohospodářské VŠE, se na špici popularity hned za Kovyho zařadil Mikýř. Rozpadla se tak dlouhodobě stabilní nejznámější trojice influencerů tvořenou Kovym, Leošem Marešem a Nikol Leitgeb.
Zatímco v posledních několika letech se seznam českých influencerů, kteří byli v Influencer monitoru spontánně zmiňováni jako první (tedy Top-of-Mind influenceři), příliš neměnil, s poslední vlnou průzkumu přišel zásadní posun.
Mikýř přeskočil Mareše
Nikol Leitgeb, která se dlouhodobě držela mezi třemi nejznámějšími osobnostmi, se ocitla až na páté příčce. Přeskočila ji Anna Šulc, která nejvyšší příčky dlouhodobě atakovala, a také Mikýř, který dosud v první pětici nebyl. Ten přeskočil až na druhé místo před nyní třetího Leoše Mareše. Ke změně nedošlo pouze na první příčce, na které se od roku 2019, kdy se Influencer monitor začal realizovat, stále drží Kovy.
"Martina Mikysku alias Mikýře na druhé místo
nejznámějšího influencera s největší pravděpodobností katapultovala jeho účast
v show Survivor," říká Radek Tahal, autor Influencer monitoru, který působí na
Katedře marketingu Fakulty podnikohospodářské VŠE. Průzkum pořádá každého půl
roku a zjišťuje názory zhruba 400 respondentů ve věku 15 až 34 let.
Mikýř překročil hranici 400.000 followerů
"Když se podíváte na vývoj počtu sledujících
Mikýřova Instagramového účtu martin_mikyska, tak od letošního února, kdy soutěž
Survivor Česko & Slovensko 2024 odstartovala, je patrný výrazně rychlejší
růst. Jen za dobu, co show běží, se Mikýřovi počet sledujících na Instagramu
zvýšil z 250 000 sledujících na více než 420 000," dodává Tahal.
"Martin Mikyska a jeho tým byli na Survivor
perfektně připraveni. Spolu se zkušenými marketéry ze svého týmu připravili
obsah na sociální sítě s předstihem, a od startu show s Mikýřovským humorem
využívají dění v soutěži k tvorbě obsahu. Za Mikýřovým úspěchem tak
pravděpodobně nestojí jenom účast samotná, ale skvělá a pohotová práce týmu,
který po celou dobu utváří kolem Mikýře konverzaci zasahující široké publikum
na sociálních sítích, i mimo jeho stabilní okruh fanoušků," doplňuje Jana
Kovářová z katedry marketingu FPH VŠE.
Polepšila si i Be Ha Nguyen, Adam Kajumi vypadl
Dalším "skokanem posledního půl roku" je Be Ha Nguyen, která se ocitla na šestém místě a která dosud mezi prvními 15 top of mind influencery nefigurovala. Nováčkem v první patnáctce je také na 8 místě Dominique Alagia.
"Dominique Alagia je zřejmě první českou influencerkou, jejíž
popularita plyne primárně z TikToku," upozorňuje Tahal s tím, že v posledních
vlnách průzkumu se TikTok drží na čtvrté příčce nejčastěji využívané sociální
sítě. Účet na něm má zřízený již skoro polovina respondentů.
Naopak z patnáctky nejznámějších influencerů úplně vypadl Adam Kajumi, který se pravidelně umisťoval v první desítce. Nefiguruje ani mezi influencery se spontánní výbavností nad 5 %.
Co se názoru
na influencery týče, tak mezi respondenty propadla Shopaholic Adel. Podle
bezmála čtyř pětin (79 %) dotázaných je okoukaná a přáli by si vídat méně. V
této metrice tak přeskočila Annu Šulc, která je opakovaně negativně vnímána
polovinou respondentů.
O
Influencer monitoru
"Spolupráce s influencery je dnes již zcela běžnou součástí public relations. Influenceři dodávají značkám a jejich produktům kredibilitu, která je dnes tolik potřebná. S pomocí influencerů navíc mohou firmy oslovit i cílové skupiny, které jsou médii obtížněji zasažitelné, jako jsou např. mladí lidé. Cílem periodického výzkumu Influencer monitor je přinášet informace, kdo jsou aktuálně nejznámější influenceři v českých podmínkách a jak je mladí Češi vnímají. Studie se ale zaměřila i na související otázku, jaká sociální média dnes mladí Češi nejčastěji používají a jak se využívání jednotlivých sociálních médií vyvíjí v čase," vysvětluje Tahal z FPH VŠE a dodává, že pro podrobné výsledky průzkumu lze kontaktovat Centrum pro marketingový výzkum a strategický marketing.
Každá vlna Influencer monitoru proběhla formou
reprezentativního výzkumného šetření (kombinace osobního a online dotazování)
na cílové skupině mladých lidí ve věku 15 až 34 let. Jednalo se o kvótní výběr
podle pohlaví, věkového pásma (v rámci sledované skupiny jsou celkem tři pásma)
a regionu. Filtračním kritériem pro zahrnutí do výběrového souboru byla alespoň
hodina týdně strávená na internetu. Počet respondentů v každé vlně je vždy
přes 400.
Více
informací poskytne:
Radek Tahal
Katedra marketingu Fakulty podnikohospodářské VŠE
radek.tahal@vse.cz
TZ
Foto: ilustrační, AI prompted by Jan Vavřička