Co je to copywriting a jak se v něm stát mistrem

22.03.2023

Vyrábíte úžasné produkty nebo nabízíte skvělé služby, ale stejně je pořád nikdo nekupuje? Možná je jen neumíte správně prodat. Klíč, který otevírá srdce i peněženky zákazníků, se totiž skrývá v textech, pomocí kterých s nimi komunikujete. Nejde však jenom o e-maily nebo příspěvky na sociálních sítích. To hlavní, co vás dělí od úspěšných prodejů, je obsah vašeho webu nebo e-shopu. Naučte se, jak na webový copywriting, a začněte konečně prezentovat své produkty a služby tak, aby jim zákazníci nedokázali odolat.

Co je to copywriting

Copywritingem se rozumí psaní reklamních textů. Jenom ovládat pravopis a mít špetku kreativity však rozhodně nestačí. Dobrý copywriter totiž musí být tak trochu i psychologem a prodavačem. Jeho hlavním úkolem je přesvědčit čtenáře pomocí textu k vykonání požadované akce – ať už jde třeba o vyplnění formuláře, nebo právě o koupi produktu.

Musí se proto umět do čtenáře vcítit, dostat se mu pod kůži a zjistit, na jaké argumenty nejvíc slyší. A přesně tyhle argumenty, přání, touhy a obavy potenciálních klientů pak využije ve svůj prospěch a nabídne jim na ně ideální řešení.

Ale nebojte. Není to nic, s čím byste se museli už narodit. Webový copywriting je disciplína, která se dá snadno naučit. Stačí držet se následujících zásad a uvidíte, že i vy dokážete psát texty, které skutečně zaberou.

Definujte si cílovou skupinu

První věc, kterou začněte, je definice vaší cílové skupiny – tedy skupiny lidí, pro které je vaše služba nebo produkt primárně určen. Stanovte si svého ideálního klienta a popřemýšlejte, jaké má potřeby a přání nebo co může řešit za problémy. Zamyslete se, jak mu váš produkt nebo služba pomůže jeho problémy vyřešit.

Míříte na koncové zákazníky, tedy B2C, nebo bude váš copywriting směřovat k B2B, tedy k dalším firmám? I to je třeba vzít v potaz.

Zvolte vhodný tón komunikace

Naučte se mluvit řečí své cílové skupiny. Zjistěte, jaké výrazy používá a která slova jsou jí naopak cizí. Tomu pak přizpůsobte tón komunikace vaší značky – takzvaný tone of voice. I tady je třeba rozlišovat B2C a B2B copywriting.

Jiný tón komunikace se bude hodit v případě, že máte e-shop s potřebami pro malé děti a zcela jinak byste měli psát, pokud budete mířit na vedoucí zaměstnance velkých firem.

Nemluvte o sobě, ale o svých klientech

Jedna z hlavních zásad, která platí nejen pro webový copywriting, ale pro copywriting celkově, možná trochu zabolí vaše ego. Faktem však je, že vy osobně vaše klienty absolutně nezajímáte. Jediné, co chtějí vědět, je, co všechno pro ně můžete udělat a jak jim pomůžete.

Přestaňte tedy jednou provždy psát o tom, co děláte. Začněte psát o tom, jak konkrétně vaše služby nebo produkty vašim klientům pomohou, ale hlavně vlastnosti produktů změňte v benefity, které lidé s nákupem získají.

Pište stručně a jasně

Do webového copywritingu nepatří žádná vata. Sdělení na vašich stránkách by mělo být vždy stručné, jasné a k věci. Takové, aby ho pochopila na první dobrou i vaše babička nebo žák třetí třídy základní školy.

Nechoďte dlouho kolem horké kaše a nepoužívejte zbytečně příliš odborných výrazů, kterým nezasvěcení jen těžko porozumí.

Nezapomínejte na formátování textu

Ani ty nejlepší texty vás nezachrání, pokud je nasypete všechny do jednoho odstavce dlouhého přes deset řádků. To si prostě nikdo nepřečte. Nezapomeňte proto texty na vašem webu vhodně strukturovat, aby byly co nejpřehlednější.

Delší text rozdělte do několika odstavců – ideálně o maximálně 3–5 řádcích. Důležité informace vyznačte tučně a pokud se to hodí, používejte i odrážky, které text opticky rozbijí a usnadní návštěvníkům webu jeho čtení.

Nebojte se využít outsourcingové služby

Jsou pro vás předešlé řádky španělskou vesnicí a pronikat do tajů webového copywritingu se vám opravdu nechce? Nebo na to prostě jen nemáte čas? Tak to nechte na profesionálech. Outsourcujte svůj copywriting na specializovanou agenturu, ve které přesně ví, jak na to.  

komerční sdělení

foto dodal inzerent