CRM jako nesporná konkurenční výhoda? Tak proč si ji většina podniků nechává utéct

01.12.2025

Máte CRM? Gratulujeme. Používáte ho? Odpovídat nemusíte. Polovina českých firem již CRM systém implementovala – ale pouze čtvrtina ho skutečně využívá. Přitom jde o velmi silný nástroj, který může diametrálně změnit dynamiku podnikání.       

Data nejsou informace

Dostat kontakty do systému je snadné. Ale využít je v praxi? To už je jiná disciplína. Problém však většinou není v technologii. Problém tkví v přístupu.

Jak tomu rozumět? CRM není archiv – spíše má povahu operačního centra. Rozdíl sice není na první znát, ale ve skutečnosti je významný: zatímco archiv uchovává minulost, operační centrum buduje budoucnost.

Prodejní cyklus pod mikroskopem

Víte, kde klienti odpadávají? V první komunikaci, při cenové nabídce – anebo až před podpisem smlouvy? Většina manažerů tipuje a jen ti chytří měří.

Jak při tom v praxi využijete CRM? Ukáže vám konkrétní moment, kdy ztrácíte příležitosti. Nebudete se muset spoléhat na názory obchodníků. Získáte tvrdá data, uvidíte vzorce a identifikujete tzv. úzká hrdla, na základě kterých pak snadno optimalizujete prodejní proces.

Automatizace, která neotravuje

"Děkujeme za zájem o naše služby!" píše robot třetí den po koupi. Určitě to znáte a dost možná vám takový "zájem" leze krkem. A rozhodně nelze hovořit o automatizaci. To je spam s naprogramovaným časovačem.

Skutečná automatizace poslouchá signály. Klient stáhl ceník? Dostane relevantní případovou studii. Neklikal týden? Následuje decentní připomínka. Právě oslavil výročí spolupráce? To je na osobní gratulaci. Nemusíte na to myslet, protože systém vše udělá za vás.

Cross-sell není špinavé slovo

Klient kupuje produkt A. Víte, že 73 % klientů s profilem jako on během šesti měsíců potřebuje produkt B. Nabídnete mu ho proaktivně - dřív, než to udělá konkurence.

Není to agresivní prodej, nýbrž služba. Pomáháte řešit problém dřív, než vznikne. CRM vám tyto vzorce ukáže. Pokud ho tedy necháte.

Ale teď už je na čase nastartovat novou etapu úspěšného byznysu. Co třeba s českým eWay-CRM, které je v základu zcela zdarma, má integrovanou AI a umí i projektový management?

komerční sdělení