Jaroslav Damborský z Orange Academy: „O schopné lidi bude zájem vždycky.“

23.10.2020

Jaroslav Damborský se zabývá výukou více než 18 let. S lektorskou činností se seznámil už během svých vysokoškolských studií. Dnes jeho společnost Orange Academy pořádá kurzy po celé České republice. Jak se za tu dobu proměnil pohled na vzdělávání? A jsou na místě obavy, že lidskou práci brzy nahradí roboti? Nejen o tom jsme si povídali během našeho rozhovoru.

Kdy vás poprvé napadlo, že byste se věnoval vzdělávání dospělých?

Vzdělávací kurzy vedli už moji rodiče, proto jsem s nimi začal i já. Poprvé jsem vedl kurz Excellu v roce 2002. Tehdy mi bylo 19 let a studoval jsem ještě na vysoké škole.

Podnikal jste první školící krůčky sám, nebo jste měl oporu v rodičích, kteří už měli s pořádáním kurzů zkušenosti?

Rodiče vyučovali kurzy od roku 1990. Měli to jako vedlejšák při zaměstnání, pořádali školení v menších městech a všechny kurzy sami učili.

Když jsem s kurzy začal já, chtěl jsem je rozjet ve velkých městech, a s tímhle mi rodiče pomoct nemohli. Neměl jsem žádné zkušeností s vedením lidí. Učil jsem se to teprve postupně.

Kdybyste měl srovnat nabídku školících kurzů tehdy a dnes, jak se český trh během cca 18 let proměnil?

Záleží asi na oboru. Například kurzy účetnictví se za tu dobu až tolik nezměnily. Novým prvkem je jistě e-learning ke všem našim kurzů a v nabídce přibyli i další online formy vzdělávání. Co se však týká osnov, je v zásadě účetnictví pořád stejné: podstatné je, vše si propočítávat, a proto jsou naše kurzy zaměřené z velké míry na praktické procvičování, aby si účastníci látku co nejvíce na kurzu zažili. A co se týče výuky jazyků, ty učíme stejným způsobem, jako se svůj mateřský jazyk učí děti, tedy neustálou komunikací v cílovém jazyce. Když to tedy shrnu, zachováváme to, co je léty osvědčené a obohacujeme nejnovějšími technologiemi. Prostě a jednoduše je nutné se přizpůsobit také době a využít vše, co nás dovede k cíli.

Podle průzkumů z posledních let mají lidé o (sebe)vzdělávání stále větší zájem. Jak to z pozice jednatele vzdělávací instituce vidíte Vy?

Lidi se chtěli sebevzdělávat vždycky. Dnes to platí snad ještě více, asi i kvůli technologiím. Informace jsou dostupnější a dostanete se k nim během krátké doby.

Dříve tady bylo určité dogma, že po škole vzdělávání končí. To už dneska tolik neplatí. Vidíme to i na školení: o kurzy účetnictví je mezi lidmi velký zájem. Hodně se rozvíjí i personalistika, protože firmy vyžadují od personalistů sofistikovanější znalosti. To samé platí pro online marketing, který v podstatě na vzdělávání stojí. Lidi v tomhle oboru ví, že se musí pořád učit, pokud se v něm chtějí udržet.

Jakým oblastem se na svých školeních věnujete?

Pořádáme rekvalifikační kurzy účetnictví, finančního i mzdového účetnictví, kurzy personalistiky nebo online marketingu. Kromě toho se zaměřujeme i na jazyky, třeba na výuku němčiny nebo angličtiny.

Navštěvují kurzy převážně lidé z oboru, nebo jsou vhodné i pro nováčky, kteří potřebují nejprve získat základní znalosti?

U kurzů účetnictví tvoří tři čtvrtiny nováčci, kteří s oborem nemají zkušenosti. Z jedné čtvrtiny navštěvují kurzy lidé, kteří si potřebují osvěžit znalosti, třeba maminky po mateřské dovolené, než znovu nastoupí do zaměstnání.

Jaké jsou nejčastější motivace účastníků k návštěvě kurzu?

Chtějí se posunout na jinou pozici, někdy i ve stejné firmě. Můžou dělat na pozici fakturantky, ale chtějí se více realizovat. Nebo pracují na pozici mzdové účetní a chtějí si polepšit, rozšířit kompetence: potom se rozhodnou třeba pro kurz personalistiky. Anebo se prostě chtějí naučit jen něco nového, co jim pomůže se v životě posunout.

A čeho se zájemci naopak bojí?

Nejčastěji se zájemci ptají:

"Nemám žádné zkušenosti, mám na kurz vůbec chodit?"

Druhou nejčastější starostí je, jestli po skončení kurzu najdou zaměstnání v oboru.

Protože větší část uchazečů nemá s účetnictvím zkušenost, připravujeme osnovu kurzů tak, aby byly vhodné i pro úplné nováčky. A pokud se bavíme o zaměstnání - od bývalých návštěvníků kurzů víme, že se jim většinou daří hledat místa velmi dobře, hlavně pokud jde o mzdové účetnictví. Pořád ale platí, že důležitá je taky praxe. Vždycky říkám, že je to jako s autem: v autoškole dostanete řidičák, ale řidič se z vás stane teprve s praxí.

Kde všude školíte?

Školíme ve čtyřiceti městech po celém Česku. Běžně probíhají kurzy účetnictví v Praze, Brně i Ostravě. Na stránkách máme mapku rekvalifikačních kurzů, na které jsou školící místa vyznačena. Zájemci se na ni mohou kdykoli podívat a hned ví, jestli školíme i v jejich lokalitě.

V souvislosti s rozvojem technologií se dnes hovoří o zániku některých pracovních pozic. Co si o tom myslíte?

Myslím, že zaniknou hlavně méně kvalifikované pozice, v účetnictví možná právě pozice fakturantky. Ale sofistikovanější pozice zůstanou. Myšlení zkušeného účetního roboti nenahradí, stejně jako o personalisty je pořád větší zájem. Dokonce i online kampaně musí pokaždé někdo nastavit, třeba PPC a tak.

Co byste na závěr poradil lidem, kteří uvažují o změně povolání nebo na ni chtějí být připraveni?

O schopné lidi bude zájem vždycky. Když se budeme vzdělávat, budeme mít víc možností a zase se tolik o práci bát nemusíme. Důležité je se učit pořád, i když dokončíme školu.

Děkuji za rozhovor

Jan Vavřička

Zdroj: NeoONBRAND, Unsplash