Lee: Fotografka v první linii
Držitelka Ceny Akademie Kate Winslet ztvárňuje v hlavní ukázce na film Lee: Fotografka v první linii
legendární válečnou fotoreportérku Lee Miller. V této strhující
biografii sledujeme její cestu z módních přehlídek až na frontové linie
druhé světové války, kde odhaluje pravdu skrze svůj objektiv. Připravte
se na nezapomenutelný příběh o odvaze, oběti a vnitřní síle ženy, která
svým fotoaparátem změnila svět.
Odkrývání osobnosti Lee Millerové
Elizabeth 'Lee'
Millerová, narozená v roce 1907 v Poughkeepsie, New York, byla, jak vysvětluje
Winsletová, "nezastavitelnou silou přírody s ohromnou vášní pro
život." Objevena samotným Condem Nastem, měla krátkou kariéru jako modelka
a pracovala pro mnoho časopisů, včetně
Vogue, než ji unavilo, že byla vnímána skrze mužský pohled a zkoumána před
objektivem. Změnila kariéru a přesunula se do Paříže, kde studovala
surrealistickou fotografii pod vedením Mana Raye. Byla to Lee, kdo objevil
techniku zvanou solarizace (něco, za co si Man Ray dlouho přisvojoval zásluhy).
Brzy si otevřela vlastní studio a začala pracovat jako úspěšná fotografka.
Její život změnilo
setkání s anglickým obchodníkem s uměním, Rolandem Penrosem. Roland a
Lee se zamilovali a přestěhovali se do Londýna. To se stalo na začátku druhé
světové války.
Lee Millerová odmítala sedět na místě a
dělat, co se od žen během války očekávalo. Místo toho se rozhodla postavit patriarchátu
a překonala obrovské překážky, než se nakonec vydala na frontu v Evropě, sama,
aby začala fotografovat a reportovat o válce pro ženské čtenářky britského
Vogue. Její hluboké porozumění ženám a strádajícím obětem války, v kombinaci s
její schopností zachytit křehkost i zuřivost, jí pomohlo vytvořit mimořádné
snímky z druhé světové války, které
jí zajistily právoplatné místo v historii jako jedné z nejvýznamnějších fotografů 20. století.
Byla to náhoda,
která Kate Winsletovou vedla k setkání s částí minulosti Lee Millerové, jež
byla katalyzátorem, aby se pustila do svého filmového projektu. Jak vysvětluje:
"Před devíti lety mi zavolal opravdu dobrý přítel, který žije v Cornwallu a pracuje pro aukční síň,
a řekl: 'Kate, na nadcházející aukci je úžasný stůl a ty na něj prostě musíš
přihodit, příběh za ním je neuvěřitelný!' Věděl, jak moc miluji vaření a
pořádání velkých večeří, a také moji lásku ke starým stolům. Tak jsem si ho
koupila. Je nádherný. Je starý a drsný s hrubým nerovným povrchem. Vejde
se k němu asi osm lidí!"
Příběh stolu je
takový, že patřil Anně Penroseové, švagrové Rolanda Penrose, který se později
stal manželem Lee Millerové. Stůl byl středobodem kuchyně v domě, kde Lee Millerová prožila mnoho
radostných letních prázdnin v Cornwallu s takovými osobnostmi jako Roland, Max
Ernst, Noel Coward a Paul Éluard, abychom jmenovali alespoň některé. Během
letních dnů tito umělci připravovali jídla, jedli, diskutovali o nápadech, a
jeho získání nasměrovalo Winsletovou na její vlastní následnou tvůrčí cestu.
Čím víc se Winsletová
o Lee Millerové dozvídala, tím víc ji pronásledovala neodbytná otázka: "Proč
ještě o Lee nikdo nenatočil film?" Winsletová byla rozhodnuta zjistit víc.
Kontaktovala Antonyho Penrose, syna Lee Millerové a Rolanda Penrose, a ten jí řekl:
"Mnoho mužů se pokusilo natočit o Lee film, máme na půdě celou krabici scénářů,
které nikdy nebyly realizovány." Když se Winsletová zeptala Antonyho, proč tomu
tak je, odpověděl: "Jednoduše ji nedokázali pochopit."
Winsletová si brzy
uvědomila, že možná skutečnou Lee nelze nalézt v žádné z historických knih, které o ní byly
napsány. Ukázalo se, že měla pravdu. Během následujících let Winsletová velmi
úzce spolupracovala s Antonym Penrosem, aby našla cestu do neobyčejného života
Lee Millerové. Po obdržení plného a úplného přístupu k archivu Lee, Winsletová
objevila složitost této brilantní, vřelé, charismatické, odvážné ženy. Lee je často
vnímaná jako model a múza, ale Winsletová si uvědomila, že veřejná osobnost Lee
byla v obrovském kontrastu s realitou
této odhodlané, silné ženy, která měla odvahu riskovat a vydat se na frontu
úplně sama.
Struktura scénáře byla
největší výzvou. "Lee prožila mnoho životů a rozhodnutí, které období jejího
života je to nejvýznamnější, bylo největší výzvou, které jsme čelili," říká
Winsletová. "Stále jsme si opakovali, že nesmíme spadnout do pasti biografie. O
tohle vyprávění jsme prostě neměli zájem. Navíc by bylo nemožné vyprávět příběh
Lee Millerové od narození do smrti jako celovečerní film." Jak říká producentka
Kate Solomonová: "Nejde o drama Leeina života, ale spíše o její vnitřní život, jak se cítila a co
ji pohánělo vpřed. Je to příběh o ženě, o lidské bytosti se srdcem a
duší, a o tom, jak ji hrůzy války
ovlivnily."
Pro Winsletovou bylo zaměřit scénář na určité desetiletí života Millerové způsobem, jak "se zbavit všech předpojatých představ o Lee jako o modelu a objektu pohledu mnoha mužských umělců." Chtěli jsme vyprávět absolutní pravdu o tom, kým Lee byla a kým se stala prostřednictvím své zkušenosti fotografování války. "Zaměřili jsme se na její střední léta, kdy působila jako fotografka, která pracovala pro britský Vogue a byla na frontě jako válečná zpravodajka během druhé světové války – to byl ten konkrétní desetiletý úsek jejího života, na který jsme se chtěli soustředit," říká Winsletová.
Solomonová vysvětluje: "Šlo o nalezení období v
jejím životě, které vystihuje podstatu toho, co představuje, a pro Lee je tímto
obdobím deset let, které ji vedou od předválečných slunečných dnů na jihu
Francie, kde trávila čas se svými uměleckými přáteli, až do samotného srdce
temnoty Dachau."
Výzvou bylo
zjistit, jak ve scénáři přejít mezi různými momenty jejího života a jak mezi nimi přecházet, tak aby
diváci zůstali spojeni s Leeinou vnitřní emocionální cestou ženy v mužském
světě, když před jejíma očima probíhají hrůzy války. Využití formy rozhovoru,
kdy mladý muž, kterého hraje Josh O'Connor, zpovídá mnohem starší Millerovou
(také hranou Winsletovou), umožnilo týmu utvářet narativ scénáře a ukotvit ho v
prostoru reflexe a
emocionální rezonance. Jak vysvětluje Penrose: "Pozorování Lee v pozdějších
fázích jejího života, kdy je dotazována na fotografie z její minulosti, nám
otevírá její vnitřní emocionální svět a umožňuje nám se s ní pohybovat, zatímco
mladý novinář objevuje její minulost. To nám skvěle umožnilo přejít z jedné
události v jejím životě na další."
Objevování toho, co
Lee Millerovou pohánělo, odhalilo Winsletové, jak nesmírně neodolatelná žena to
byla a jak relevantní je její příběh dnes. "Byla to životní síla, s níž
bylo třeba počítat, mnohem víc než jen objekt pozornosti slavných mužů, s nimiž
je spojována. Tato žena byla fotografkou, spisovatelkou a reportérkou. Vše dělala s
láskou, vášní a odvahou. Je inspirací pro to, co můžete dosáhnout, co můžete
snést a co můžete udělat, pokud se odvážíte vzít život pevně do rukou a žít ho
naplno."
S tím, jak se rozbíhalo
předprodukční období, začala Winsletová hlouběji pronikat do samotného
ztvárnění role. Jak říká: "Lee Millerová byla hledačkou i vypravěčkou pravdy. To bylo
to, co ji pohánělo, a důvod, proč chtěla odhalit pravdu o zločinech nacistického
režimu. Byla to žena, která byla věrná tomu, kým byla. Nastavovala zrcadlo
mnoha příšerným tvářím zla, sama však byla nesobeckým, odvážným pozorovatelem.
Tyto vlastnosti přitahovaly Winsletovou k tomu hrát Millerovou a poháněly ji k
vyprávění jejího příběhu: "Jsem jí naprosto fascinována, jak žila, jak jí
bylo jedno, co si o ní lidé myslí, nebo jaké má volby a názory, jak byla
svobodná ve svých emocích, jakou měla schopnost navazovat spojení s jinými
ženami a jak odhalovala pravdu, mluvila pravdu a
povzbuzovala ostatní, aby přesně to dělali! To je vše, pro co žiji, a Lee
Millerová to už dělala léta předtím, než jsem začala já, a mnohem lépe než
kdokoli, a určitě lépe než já. Hraní někoho, koho opravdu obdivuji, zbožňuji,
vzhlížím k němu a usiluji být alespoň trošku jako ona, je největší
privilegium."
Během
předprodukčního období, kdy Penrose strávil hodně času s Winsletovou, zjistil,
že mezi Kate a jeho zesnulou matkou Lee existuje mnoho podobností: "Když jsem
mluvil s Kate, občas se do našeho hovoru dostávaly drobnosti, které byly děsivě
podobné tomu, co by řekla Lee. Kate kladla stejné otázky, jaké by kladla Lee,
vždy se snažila proniknout pod povrch a chtěla vědět proč a jak. V Kate je něco pohlcujícího, co bylo
také velmi přítomné u Lee. Pokud by Lee chtěla zjistit, jak uvařit nové jídlo,
šla by do neuvěřitelných detailů, aby se to naučila, a na konci by věděla téměř
tolik, co jakýkoli šéfkuchař. To je přesně ten druh přístupu, který má Kate k
Lee a k tomuto filmu. Žádný kámen nebyl ponechán neobrácený. A když je všechny
otočila, šla hledat další!"
Lee Millerová žila
mnoho životů, neustále se měnila z touhy osvobodit se od stereotypů, poznat
více a učit se více. Chtěla být vůdčí postavou mezi ženami a jak slavně řekla: "Raději udělám
fotografii, než abych na nějaké byla." Byla to úžasná žena, a proto není
překvapující, že Winsletová chtěla vyprávět její příběh a být tím, kdo
osvětluje její mimořádné úspěchy a její ohromující emocionální cestu.
Natáčení
Vzhledem k
obrovskému počtu lokalit ve třech zemích, které se produkce chystala navštívit
během devíti týdnů natáčení, bylo měřítko toho, co se snažili dosáhnout, velmi
zastrašující. Winsletová vzpomíná: "Den předtím, než jsme začali natáčet, jsem
uklouzla a zranila si záda, sotva jsem mohla chodit. Nemohla jsem tomu uvěřit a
myslela si, proč se to stalo? Pak jsem si pomyslela, že to je včasná připomínka
toho, že Millerová během války většinu času trpěla chronickou bolestí zad.
Rozesmálo mě to, ta ironie! Zranila jsem se a bylo pro mě opravdu těžké i jen
dlouho stát, natož běžet ulicemi Saint-Malo, když po mně stříleli, nebo být
schopná dobře fotit." V pravém stylu Millerové se Winsletová nevzdala a natáčení začalo v Dubrovniku v
Chorvatsku v září 2022.
Když herci a štáb
poprvé vstoupili na plac, byli ohromeni tím, jak reálně to vypadalo. Pro Nicka
Palacea, uměleckého ředitele filmu, bylo zásadní, aby herci mohli vstoupit na
plac a cítit, že je to naprosto reálné. Jak říká producentka Kate Solomonová,
"chtěli jsme realismus, nechtěli jsme nic hezkého nebo nic, co by působilo
příliš upraveně." S tímto na paměti používal Edelman nejčastěji ruční kamery,
aby zachytil akci co nejpřirozenějším a nejdynamičtějším způsobem.
Návrhář kostýmů Michael
O'Connor musel při návrhu kostýmů pro Kate zohlednit fyzickou náročnost její
role. "Kate má v tomto filmu hodně akčních scén, takže jsme uniformy vyrobili z
lehčího materiálu, než byly skutečné, aby se v nich mohla pohybovat. Ale
dodrželi jsme tehdejší způsob tkaní, pouze jsme použili lehčí materiál, který
byl obarven na správnou barvu."
V úvodní scéně
je publikum poprvé seznámeno s Millerovou a jedná se o první okamžik, kdy tým
viděl Winsletovou v roli. Bylo ohromující sledovat ji v armádní uniformě,
pokrytou prachem, jak fotografuje, zatímco kolem ní lítají kulky. Kurasová
vysvětluje: "S prachem pod nehty, ve vlasech, na botách, zatímco běhala mezi
troskami a fotila snímky, kdy se kolem ní střílí…, bylo okamžitě jasné, jaký
realismus a oddanost Kate do této role vkládá."
Po opuštění prachu
a špíny válkou zasaženého St. Mala se štáb přesunul do krásné malé přímořské
osady, která leží 20 km
severně od Dubrovníku. Právě zde natáčeli rybářskou vesnici, která se objevuje
v úvodní sekvenci filmu, a vilu v
Mougins na jihu Francie, kde Millerová a její přátelé trávili dovolenou na jihu
Francie. Přechod od válečných scén St. Mala k scénám pikniku ve vile byl hodně
surrealistický.
Pro některé herce
to bylo poprvé, co natáčeli v Chorvatsku, jak říká herečka Marion Cotillardová:
"Bylo to ohromující a připadala jsem si jak ve Fracii."Stejně jako u mnoha
členů týmu, Cotillardová byla nadšena nejen samotnou lokalitou, ale i světlem,
které, jak říká, "je nesmírně důležitou součástí tohoto filmu, protože Lee
Millerová byla fotografka a světlo je jednou z hlavních postav v tomto projektu."
V ostrém kontrastu
s romantickými předválečnými dny v Mougins přichází jedna z nejpůsobivějších
scén filmu, ve které Lee po několika letech objevuje svou přítelkyni Solange (v
podání Cotillardové) v bývalé nádheře sídla Ayen, jejím rodinném domově, které
bylo zdevastováno válkou. Jak Solomonová vysvětluje: "Je to scéna, kdy se Lee
snaží během války vrátit do Paříže a najít své přátele. Samozřejmě, že se ihned
vydává na místo, kde Solange a Jean žili ve velmi opulentním pařížském sídle.
Jakmile projde dveřmi, uvidí nacistickou vlajku a také zkázu, kterou nacisté za sebou
zanechali. V této místnosti narazí na ženu, která zametá podlahu. Vypadá
utrápeně, vychrtle, zlomeně. Lee si uvědomí, že je to Solange. Je to
srdcervoucí scéna, naprosto srdcervoucí, a skutečně pocítíte, že je to začátek
konce toho, co kdysi bylo krásná přátelství."
Sledovat scénu mezi
Marion jako Solange a Kate jako Lee, bylo jako být svědkem mistrovské hodiny
herectví. Bylo to skutečné privilegium sledovat tyto dvě neuvěřitelné herečky,
jak spolu pracují na vytvoření jedné z nejdojemnějších a nejpůsobivějších scén filmu.
Cotillardová
dodává: "Tahle scéna mi prostě trhala srdce. Je to zvlášť dojímavé, protože zde
dochází ke křížení realismu ve filmu, protože Solange a Jean existovali ve
skutečnosti. V té scéně vidíme, jak jejich životy, stejně jako životy mnoha
dalších, byly roztrhány zvěrstvy této války. Bylo to skutečné, a i ve filmu to
působí velmi reálně."
Přesun do Budapešti
umožnil produkci využít krásnou architekturu z období rakousko-uherské říše,
dekadentní byty a obrovské bulváry, které se hodily pro Paříž. Tato místa
poskytla různorodé kulisy pro natáčení kanceláří Vogue, Hitlerova bytu, Dachau
a také k výstavbě několika scén v ateliéru.
Jednou z dalších
velkých scén filmu, a samozřejmě jednou z nejemotivnějších na natáčení v
Budapešti, byla scéna, kdy Millerová a Scherman vchází do Dachau, aby byli
svědky a fotografovali osvobození tábora. Vědomi si toho, že to byl nejtemnější
okamžik v Leeině příběhu, byla produkce připravena na to, že to bude
emocionálně jedno z nejtěžších míst natáčení.
Režisérka Kurasová
nechtěla nic replikovat, ale udělat to napoprvé tak, abychom mohli prostřednictvím
Lee a Davida prožít to, jak vejdou do tábora poprvé. Pro Millerovou a Schermana
nebylo možné se jakkoli připravit na to, co spatřili, když prošli branami, a
sledovat Winsletovou a Samberga při tom okamžiku bylo hluboce dojemné. Edelman
použil steadicam, aby sledoval herce během této hrůzostrašné sekvence, což
umožnilo publiku jít s nimi a vidět, co vidí oni už při pohledu na jejich
obličeje.
Kameraman Edelman vzpomíná:
"Od okamžiku, kdy jsem si tuto scénu přečetl ve scénáři, jsem cítil, že by měla
být téměř černobílá, jako Leeiny fotografie." Z toho důvodu jsem se rozhodl
desaturovat barvy v této sekvenci, aby byly co nejostřejší, temné a
monochromatické".
Odtud produkce
zamířila do Hitlerova bytu, aby zrekonstruovali jeden z nejslavnějších snímků 20.
století, a to snímek Millerové v Hitlerově vaně.
"Vždy jsme věděli, že v našem filmu musíme mít obraz Lee v Hitlerově koupelně. Je to ikonické. Historici o tom teoretizovali a zkoumali to stejně jako my všichni v průběhu let, ale nikdo vlastně neví, co se v té místnosti stalo, nebo jak ta fotka vznikla," říká Winsletová. "S fotkou jako je tato, není třeba odchýlit se od faktů nebo pravdy, je to, co to je. Je to ikonický obraz," vysvětluje Winsletová, "ale trvalo nám dlouho, než jsme se dohodli na tom, jak by ten moment mohl vypadat, co bylo řečeno, jaká byla mezi ní a fotografem energie a jak byl ten snímek pořízen."
Ve skutečnosti se
Hitlerův byt točil v opuštěném bytě v Budapešti, který neměl ani koupelnu, jak
vzpomíná Jacksonová: "Hodně jsme hovořili o tom, jak potřebujeme, aby lokalita
poskytovala jakousi trajektorii, která nám umožní vidět Lee a Davida, jak
procházejí bytem. Poté jsme je sledovali až do poslední části bytu, kde má být
koupelna. Ale na našem místě žádná koupelna nebyla, takže jsme jednu
postavili!" Výsledkem byla úžasná replika originálu, zahrnující každý detail.
Winsletová ke scéně
dodává: "Toho rána byli Lee a David v Dachau, kde fotografovali osvobození
tábora a pak si umyli prašnost z Dachau v Hitlerově vaně, zatímco se Hitler a
Eva Braunová v jeho berlínském bunkru zabili. Je neuvěřitelné o tom přemýšlet."
Produkce dokončila
natáčení v listopadu 2022, kdy se natáčelo dva dny v Londýně. Stejně jako v Leeině
příběhu se produkce konečně vrátila domů a přinesla si s sebou vzpomínky na
natáčení. Pro Winsletovou to byl konec osmi let trvající cesty za objevováním Lee
Millerové. "Když jsem do toho vstupovala, pomyslela jsem si: Musím být co
nejvíce svá, protože taková byla Lee. Lidé Lee milovali, byla neodolatelně
pravdivá, dokonce i bez make-upu, vypadala jako neuklizená postel. Chtěla jsem
zachytit to, jaká byla, chaotická, neupravená žena středního věku, která
věděla, jak se postavit na vlastní nohy a říct: 'To jsem já, ano.' Je na tom
něco neuvěřitelně silného a je v tom skutečná lekce. Milovala jsem objevování
Lee, všech jejích stránek. Hraní jí mi také ukázalo něco o mně samé. Vždy jsem
se snažila využívat svůj hlas k podpoře ostatních žen, ale Lee mě inspirovala,
abych to dělala ještě více."
Poselství filmu je
poselstvím Lee Millerové samotné, jak říká Winsletová: "Vyprávět příběh o ženě,
která viděla svět svým jedinečným způsobem a která dala hlas těm, kdo neměli sílu
se vyjádřit. Žena, která věděla, jak být ženou tím, že ztělesňovala svou
ženskost a sílu… To je zpráva od Lee a s ní stále ukazuje cestu nám všem."
Lee Millerová - Kate Winsletová
Lee Millerová byla
průkopnická americká válečná novinářka a fotografka, která dokumentovala druhou
světovou válku v Evropě pro britský Vogue. Jako žena středního věku odmítala
být pouze modelem a múzou mužských umělců. Lee Millerová se vzepřela očekáváním
a pravidlům své doby a cestovala do Evropy, aby reportovala z první linie. Tam,
částečně jako reakci na vlastní dobře skrývané trauma, použila svůj fotoaparát
Rolleiflex k odhalení nenávistných a ohavných pravd nacistického režimu.
To, co Lee zachytila na film v Dachau a po celé Evropě, bylo šokující a
hrůzostrašné. Její fotografie války, jejích obětí a jejích následků patří mezi nejvýznamnější
a historicky důležité připomínky druhé světové války. Navždy změnila válečnou
fotografii, ale zaplatila obrovskou osobní cenu za to, čeho byla svědkem, a za
příběhy, které se snažila vyprávět.
David E. Scherman - Andy Samberg
David E. Scherman
byl americký fotožurnalista a redaktor. Narodil se na Manhattanu do židovské
rodiny a vyrostl v New Yorku. V roce 1936 absolvoval Dartmouth College a stal
se fotografem pro časopis LIFE. Během druhé světové války se setkal s Lee
Millerovou a spolupracoval s ní. Stali se celoživotními přáteli.
Nejikoničtějšími snímky z partnerství Millerová-Scherman jsou autoportréty,
které pořídili v Hitlerově vaně v jeho bytě, v noci, kdy se Hitler a Eva Braunová zabili v bunkru v Berlíně;
toto je dodnes jeden z nejikoničtějších snímků 20. století. Po válce se
Scherman stal redaktorem časopisu LIFE a byl jeho nejdéle sloužícím členem.
Roland Penrose - Alexander Skarsgård
Sir Roland Penrose
byl anglický umělec, historik, básník. Byl významným propagátorem a sběratelem
moderního umění a spolupracovníkem surrealistů, stejně jako velmi zručným
umělcem. Dva roky před vypuknutím druhé světové války se setkal a zamiloval se
do Lee Millerové. Pár se později oženil. Zatímco podporoval Lee, aby se stala
válečnou korespondentkou, byl přítomen v každém významném zvratu jejího života.
Během války využil své umělecké dovednosti prakticky jako učitel maskování.
Solange D'Ayen - Marion Cotillardová
Vévodkyně Solange
D'Ayen byla editorkou pařížských vydání časopisů Vogue a House & Garden, spolupracovnicí a
podporovatelkou surrealistů a velmi blízkou přítelkyní Lee Millerové. Solange
byla vdaná za Jeana, 6. vévodu z Ayen a člena francouzského odboje. Dne 22.
ledna 1942 byl zatčen gestapem, mučen a internován v pařížské centrále gestapa.
Poté byl deportován do několika vyhlazovacích táborů a nakonec do Bergen-Belsenu,
kde zemřel den před osvobozením tábora.
Audrey Withersová - Andrea Riseboroughová
Elizabeth Audrey
Withersová, známá jako Audrey Withersová, byla anglická novinářka a aktivní
členka Rady pro průmyslový design. Mezi lety 1940 a 1960 redigovala
britský časopis Vogue. Audrey se stala editorkou v září 1940, v témže měsíci,
kdy začalo bombardování Londýna. Jak nacistické síly procházely Evropou,
Withersová se pustila do transformace Vogue na průvodce pro ženské čtenářky,
jak se zapojit do válečné snahy. S povzbuzením z Vogue pracovaly ženy v
muničních továrnách; obsluhovaly rádio a telefonní ústředny; dobrovolničily
jako sestry s Červeným křížem; řídily sanitky v Londýně; a organizovaly nouzové polní
kuchyně. Withersová ve svých pamětech napsala: "V době války jsme potřebovali
referovat o válce a Lee Millerová mohla být stvořena právě pro to, aby to pro
nás dělala."
Nusch Éluardová - Noemie Merlantová
Nusch Éluardová
byla francouzská performerka, modelka a surrealistická umělkyně. Byla vdaná za
Paula Éluarda a byla přítelkyní Lee Millerové. Nusch pracovala pro francouzský
odboj během nacistické okupace Francie během druhé světové války. Zemřela na
mrtvici v roce 1946 v Paříži.
TZ