Lukáš Fišer, Petr Šiška, Artur Kaiser: CIRKUS MAXIMUM

08.10.2022

Strhující příběh o dvou bratřích, které nejprve rozdělil a poté zase dohromady spojil cirkus...

Cirkusový život není jen tvrdá práce, ale i svérázný svět lidí, kteří mají rádi legraci a obětují se pro úspěch v manéži. Příběh postupně rozplétá osudy hlavních hrdinů, dozvíte se o problémech, s nimiž se v současné době kumštýři potýkají, ale také se řádně pobavíte.

Kniha je poctou klasickému cirkusu a všem lidem, kteří stále píší jeho dějiny. Vznikla na základě filmového projektu Cirkus Maximum. Obsahuje i pasáže a scény, které se z důvodu stopáže nevešly na filmové plátno.

Podle námětu Petra Šišky a filmového scénáře autorů Petra Šišky, Lukáše Fišera a Artura Kaisera napsal Lukaš Fišer. Kniha je doplněna také o filmovou fotopřílohu.

Ukázka z knihy:

Statek za Prahou kdysi, za první republiky, koupil Ferdinandův otec. Ze staré stodoly se stala cvičná manéž. Nyní statek sloužil i jako malá zoo pro návštěvníky a pořádaly se tu různé akce pro firmy. Ferdinand nechal pro podzimní sezónu vyrobit nový, velký plechový nápis "Cirkus Maximum" nad vchodová vrata, který se dal v noci rozsvítit barevnými světly. Mnohým to přišlo příliš pompézní, ale Ferdinand se nenechal nikým přesvědčit. Cokoliv se týkalo rodinného cirkusu a jeho tradice, bylo pro něj svaté. Na Janka, Chosého a Poděbrada zbyla práce nějak ten obrovitý nápis přidělat nad vrata. Horko už se rozlézalo všude kolem a na svlečených tělech jim naskakovaly kapky potu. Janek přitlačil vrták na dlouhý trám a spustil vrtačku.

"Dneska, pánové, by mi bylo nejlíp u vody. Pivíčko, holky nahoře bez, idylka," zasnil se a začal si pískat. Chosé ho nechápavě sledoval. V ruce držel krabici s vruty a akumulátorový šroubovák.

"Větší vrták už sis na to vzít nemoh´? Máme čtyřky vruty..." Poděbrad, který přidržoval trám, se snažil zapojit do debaty.

"U nás v Poděbradech se chodíme koupat v jezeře..." Ale nikdo ho neposlouchal. Janek převzal od Chosého několik vrutů do dlaně a začal jimi dotahovat do vyvrtaných děr kovové příchytky.

"Čtyřky nebo trojky, to máte jedno. My jižané říkáme, hlavně aby pevně držely..." prohlásil vesele a mrkl na Chosého.

"Prosím tě, jakej ty seš jižan?" odpověděl mu Chosé a podal další vrut. Janek si prostředníčkem protáhl kůži pod okem směrem dolů, jak se to naučil v Itálii:

"Já byl v Řecku a Itálii léta s cirkusem. Ty znáš ze Španělska leda tak španělskýho ptáčka z hospody U Zralejch." Chosé namítl:

"Ta už je v Libni dávno zrušená, to ví každej..." Janek by si rád ještě něco přisadil, ale zaujala ho přicházející postava muže s tmavými vlasy, pletenou barevnou čapkou, starým báglem a hlavně s malou opičkou na rameni. Bylo jasné, že míří k nim. Chosé si ho všiml také. "Hledáte někoho?" zavolal na chlápka, který se jim teatrálně poklonil, poté co si brnknul prstem do čapky.

"Buongiorno tutti i maestri del circo!" zahlaholil na ně a v široké tváři se mu roztáhl úsměv.

"Co tu chce?" zeptal se Chosé tiše Janka.

Janek sjel pohledem příchozího a pak klidně pravil k Chosému: "Podle ty jeho italštiny soudím, že je z Brna..."

"No jo, podívejme se na světáka, ty vole!" zašeptal pobavený Chosé.

Janek odložil vrtačku a narovnal se.

"Co tu sháníte?"

"Hledám práci..." odpověděl mu příchozí.

"Což o to, práce je tu plno," řekl Janek. "Neviděli jsme se někdy? Já jsem Janek," představil se a napřáhl ruku. Nepotřeboval dlouho přemýšlel, aby poznal, že příchozí je také cirkusák jako oni. A svět cirkusu není tak velký, aby se někdy někde nepotkali...

Ing. Lukáš Fišer

Spisovatel, scenárista, textař, skladatel, hudebník, autor řady knih pro děti, písňových textů pro Evu Olmerovou, Věru Špinarovou, Petra Spáleného, Fešáky, Ivetu Bartošovou, Daniela Hůlku, Gábi Gold, Petra Kocmana, Marcelu Březinovou, Otu Balage, muzikál Pump Boys and Dinettes, film Stůj, nebo se netrefím, v JAR natočil autorskou desku Jambala s držitelkou Grammy Khululiwe Sithole, je skladatelem hudby a textů pro Lucii Vondráčkovou, Milana Peroutku, Olgu Lounovou, PPO, scenáristou více než 100 publicistických a zábavných pořadů pro ČT, TV Prima, Nova, ARD, VPRO, filmu F. A. Brabce a Filipa Rožka Gump, kapelník Pražského pouťového orchestru, kapely Gentlemani s Daliborem Gondíkem a kapely Kafé blues. Absolvent Konzervatoře J. Ježka, obor Tvorba textu a scénáře.

Petr Šiška

Vystudoval Pedagogickou fakultu Ostravské univerzity. Po studiích se živil jako hudebník, účinkoval ve skupinách Petarda a Excitron. Nějakou dobu spolupracoval s Věrou Špinarovou a Heidi Janků. Na začátku 90. let nastoupil, coby moderátor Nočního proudu, do tehdejšího Československého rozhlasu. V televizi se objevil poprvé v roce 1994 jako hlasatel filmového kanálu Cable+. Moderoval TV pořady Nic než pravda, Vysoká hra, Hranice dokořán, Kapka naděje aj. Vedle moderování se i nadále výrazně angažuje v hudebním průmyslu. V letech 2003-2008 zastával prestižní post prezidenta Akademie populární hudby a producenta Výročních cen Anděl a slovenských Aurel. Je autorem téměř 500 písňových textů předních českých interpretů, například Heleny Vondráčkové, Karla Gotta, Petra Koláře, Hany Zagorové, Leony Machálkové, Věry Špinarové, Ewy Farné, Dalibora Jandy, Bohuše Matuše, Jitky Zelenkové, Kateřiny Brožové či skupin Argema nebo Doga. Dále je zakladatelem třineckého festivalu Noc plná hvězd (1993), generálním ředitelem a předsedou představenstva společnosti PETARDA PRODUCTION a. s., spoluorganizátorem Dnů lidí dobré vůle na Velehradě a členem skupiny Legendy se vrací. Je rovněž autorem scénáře a producentem filmů Muzzikanti (2017), Když draka bolí hlava (2018) a Cirkus Maximum (2022), producentem filmu Ženská pomsta (2020) a koproducentem filmu Ubal a zmiz (2021).

Artur Kaiser

Český televizní, filmový režisér a producent, který rád využívá svých dlouholetých zkušeností v oblasti kultury. Je také významným artistou a držitelem několika světových rekordů. Je zakladatelem největšího hudebního festivalu v ČR - Festivalu Votvírák. V letech 2005 až 2009 byl členem Akademie populární hudby.

Spolupracoval s TV Nova na televizních pořadech GO GO šou a Zlatá mříž a od roku 2010 režijně spolupracuje i s mnoha dalšími televizními stanicemi. Je zakladatelem a programovým ředitelem festivalů TV Festival, TV Festival Music a TV Festival Junior. Je rovněž otcem mnoha cirkusových festivalů v ČR, v roce 2010 vytvořil druhý nejúspěšnější cirkusový festival světa Cirkus Cirkus Festival.

Autor: Petr Mráček
Foto: Archív autora