Deka za 7.000 Kč, je to vůbec možné?

17.03.2021

Slyšeli jste někdy o pojmu cenová kotva? Pojem z psychologie, který objasňuje, jak moc jsme ovlivněni prvním setkáním s cenou výrobku a jak tento první moment ovlivňuje naši ochotu zaplatit za daný produkt. Tento první otisk v nás dlouho přetrvává a jen obtížně se jej zbavujeme. Stáváme se "zakotvenými". Pojďme si tento fakt přiblížit na příkladu.

Cenová kotva ovlivňuje náš proces rozhodování

Plánujete si koupit deku. Nikdy před tím jste si ji nekupovali. Podíváte se na internet a na prvním e-shopu uvidíte 2.800 Kč. Tato cena se vám zdá poměrně vysoká, podíváte se na jiný e-shop, kde objevíte luxusní kožešinovou deku v hodnotě 7.129 Kč, hledáte dál a zjistíte, že jde objevit čínskou napodobeninu v hodnotě několika stokorun. Uděláte si obrázek, že kvalitní deka může stát několik tisíc korun. U dek s nižší cenou se budete obávat nevalné kvality, u dek s vyšší cenou budete očekávat nadprůměrně kvalitní zpracování a budete věřit, že vám vydrží dlouhé roky a bude stárnout s vámi.

Paradox drahého kafe a levného oblečení

V čem je toto "kotvení" nebezpečné? Zejména svou trvalostí v čase a malou ochotou lidí kotvu "změnit". V dobách, kdy jsme si s kvalitou zboží nemuseli příliš lámat hlavu, mohl být mechanismus "kotvení" poměrně efektní. S vysokým přílivem nekvalitního zboží (často čínského původu) ale dochází k obrovským proměnám cenového kotvení u většiny populace. Objevuje se zvláštní paradox, kdy nám není divné, koupit si "obyčejnou kávu" do plastového (či papírového kelímku) v hodnotě 150 Kč a současně očekáváme, že dítě oblečeme do kalhot a trička v celkové sumě 200 Kč z řetězce známého svými nízkými cenami.

Nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci

Udržitelná móda (sustainable fashion), trvalá udržitelnost, návrat ke kvalitě, vlastnictví méně věcí ve vyšší kvalitě, to jsou pojmy, které kolem nás často slyšíme, ale možná bohužel málo si uvědomujeme, jak dalekosáhlý dopad může bezmyšlenkovité nakupování "levných" věcí přinášet a to nejen nám, ale celé společnosti.

Snobové ušetří a prodlouží si život

Dnes už legendární článek Adély Knapové pro časopis Reflex přináší jednoznačné poselství: "Buďte snobové, prodloužíte si život a ušetříte". Víte, že většina oblečení, které si lidé koupí skončí do jednoho roku v odpadkovém koši? To znamená astronomické náklady, které naprosto zbytečně ruinují nejen peněženky občanů, ale hlavně planetu. Změňte vaši kotvu. Vsázejte na kvalitu. Stačí malé, postupné kroky. Levné věci podléhající módním trendům postupně nahrazujte nadčasovým luxusním zbožím, v tradičních vzorech, které budete hrdě a rádi nosit klidně i deset roků.

Obklopte se menším počtem věcí ve vyšší kvalitě

Tato problematika se netýká jen oblečení. Kvalitní spotřebiče, kvalitní potraviny, kvalitní bytové doplňky ve skutečnosti šetří vaší peněženku. Proč? Protože vydrží déle, koupíme si jich méně a máme z těchto věcí neporovnatelně lepší pocit. Dle výzkumů dokonce obklopování se menším počtem ale kvalitnějších věcí má vliv na subjektivní pocit spokojenosti. A jak je to s tou dekou za 7.000 Kč? I tady má její cena svoje opodstatnění. Kvalitní švýcarská práce, precizní zpracování, snadné čištění a výhled, že deka bude doslova "stárnout" s vámi musí nutně odrážet i její cena. Ale to už přeci víte :-)

komerční sdělení