Online marketing v roce 2023

16.11.2022

Všimli jste si, jak raketově stouply ceny PPC reklamy? Pokud do nich investujete, nemohli jste si nevšimnout. Průměrná cena za klik na Google Ads se za poslední 4 roky zvýšila asi o 250 %. Facebook/Meta a ostatní pochopitelně následují.

Co za to může? Nóóó... Jako obvykle, pravděpodobně souhra více faktorů. V první řadě - napadá vás něco, co zlevňuje? Zdražování cen energií se prostě dotýká snad úplně všeho. Přišel covid. Rusko napadlo Ukrajinu.

S covidem se začalo online marketingu a online byznysu vůbec věnovat i pole firem, které se dosud internetu spíše vyhýbalo. Nebylo zbytí a ti kdo byli připraveni zaznamenali často nejlepší výsledky (mluvím o roce 2020). Definitivně se potvrdilo, že bez digitálního marketingu se dnes většina firem prostě už neobejde.

Jeden z největších nástupů zaznamenala e-commerce, tedy e-shopy. Platforma Shopify, světový leader v poskytování jednoduchých a funkčních platforem, zaznamenává fantastický růst. Nejen youtubeři zveřejňují na internetu své ohromující finanční výsledky a chlubí se fotografiemi svých finančních přehledů, což samozřejmě povzbuzuje další a další k tomu, zřídit si e-shop.

Postavit si nový e-shop na shopify není složité a i průměrný uživatel to ( s pomocí youtube) zvládne. Postavit hezký e-shop prostě není věda.

Takže máme tisíce a tisíce nových online prodejen, ale máme i odpovídající množství zákazníků? A i pokud ano - jak vás najdou?

Takže každý nový majitel online prodejny dojde do bodu, kdy se musí rozhodnout, odkud bude přivádět ke svému zboží návštěvníky a zákazníky.

Ti vzápětí zjistí (pokud už to náhodou nevěděli), že těch možností není až tolik, jak by se na první pohled mohlo zdát a že to na první pohled nevypadá složitě.

Zřídíte si účet na Google Ads a reklamní účet na Facebooku a podle návodu na internetu nastavíte základní SEO.

Až sem je to vážně snadné. Ale pak nejspíš zjistíte, že lidé neklikají. Nebo klikají, ale nekupují. A že i když jste nastavili SEO, všem obrázkům doplnili ALT tagy a zboží má ty správné popisky, z Googlu vám moc návštěv nepřichází.

Proč? Protože základní nastavení si většina uživatelů zvládne udělat, takže to až taková konkurenční výhoda není. Řešením často bývá najmout agenturu. Ale jak můžete předem vědět, jestli se vám taková spolupráce vůbec vyplatí? Většina agentur vám poskytne základní konzultaci zdarma a to by mělo napovědět. V případě že byste uvažovali o SEO, můžete se bezplatně poradit například s agenturou Digital Flow SEO, která rovněž nabízí konzultaci a audit zdarma.

Realita je taková, že e-shopů je prostě hodně. A místa na Facebooku nebo na Googlu není neomezeně. Takže začnete číst články o tom, jak nastavit reklamu, jak postavit landing page, jak začít budovat email list, jak vybrat ten správný obrázek a ještě při tom všem neporušit pravidla jednotlivých platforem.

Většinou pak dojdete do bodu, kdy to buď všechno zapadne do sebe a začnete vydělávat, nebo to do sebe nezapadne a vy se rozhodnete najmout profesionály, nebo se na to vykašlete.

A přitom se to na začátku zdálo tak jednoduché, že? Často ale zapomínáme, když vidíme ty úspěšné, jak se na internetu chlubí svými výsledky, že tomu často věnovali roky a roky.

Jak to podle nás bude vypadat v roce 2023? Není žádný důvod, aby se trend zastavil. Online podnikatelů přibývá, tak prostě současná ekonomika vypadá. Konkurence je čím dál silnější a budete potřebovat věnovat marketingu opravdu hodně času, abyste byli vaším know how stále konkurenceschopní, nebo budete muset najmout profesionály na marketing. V tomto ohledu se tedy nejspíš zase tak moc nezmění.

Fotografie: royalty free pexels.com

Autor: Digital Flow SEO