Začali s tím v Příbrami. První český masokombinát vyrábějící veganské produkty

12.06.2020

Masokombinát a veganské výrobky? Jak tohle jde dohromady? Uzeniny Příbram jako vůbec první v České republice ukazují, že veganská strava již není jen okrajovým životním stylem. Svým zákazníkům teď nabízejí i veganské mleté nebo burgery. Reagují tím na rostoucí popularitu rostlinných alternativ konvenčních produktů. Motivem pro jejich zařazování do jídelníčku bývá zdraví, ohledy k zatížené planetě či zvířatům. Firmy na tento trend reagují. A zatímco příbramští se stali průkopníky mezi masokombináty, pozadu nejsou ani české mlékárny. Ty nabízejí například rostlinné jogurty.

"Jsme rádi, že masokombinát Uzeniny Příbram je první vlaštovkou mezi masnými firmami a rozhodl se inovovat své produktové portfolio. Pevně věříme, že další firmy je budou následovat," sdělil předseda České veganské společnosti Martin Ranninger. "Rozšiřující se sortiment rostlinných produktů a zařazování rostlinných produktů firmami, které se do té doby specializovaly pouze na živočišnou výrobu, svědčí o tom, že se pro tyto produkty vytvořil dostatečný odbyt a jde o dlouhodobý trend," dodává Martin Ranninger.

U burgerů pro vegany to nekončí
Na trh udržitelnějších výrobků vstoupil Masokombinát Uzeniny Příbram letos. Pro začátek představil dva čistě rostlinné produkty: veganský burger a veganské mleté. Oba jsou dostupné v řetězci Penny.

"Ač jsme v masném průmyslu již spoustu let i generací, vidíme, že budoucnost rostlinných výrobků začíná být na vzestupu a budeme se i nadále snažit uvádět na trh více těchto chutných výrobků, jak z řad veganských, tak vegetariánských. V blízké době se zákazníci mohou těšit na veganské párky, tyčinky na gril nebo vegetariánské variace měkkých salámů, vše pod naší značkou Vegedelikates," sdělila PR manažerka společnosti Nikola Vlastníková.

Jogurty z kokosu
Zatímco Uzeniny Příbram jsou průkopníkem mezi masokombináty, trend rostlinné stravy je velmi patrný také v dostupnosti mléčných alternativ. České mlékárny vyvíjejí vlastní produkty: v prodejnách Tesco seženete sójové jogurty od české mlékárny Schreiber. Další česká společnost Dairy 4 Fun zase představuje novou značku Vege 4 Fun vyrábějící jogurty na bázi kokosu dostupné v řetězcích od poloviny června.

"Naší hlavní snahou je rozšířit na trhu stále dosti omezený výběr ve světě rostlinných produktů. Reagujeme tak také na celosvětový trend rostoucího zájmu o zdravější, vědomější a ekologičtější způsob při výběru stravy," vysvětluje business manager společnosti Dairy 4 Fun Milan Šír.

O tom, že nové rostlinné produkty nekupují výhradně vegan-i a veganky svědčí i reakce lidí na sociálních sítích.

"Měli jsme burger a chutnal i manželovi, který na maso nedá dopustit," sděluje na Facebooku paní Alžběta.

"To mleté je skvělé a navíc bez lepku a sóji, to alergici jako já ocení," chválí zase pan David.

Na veganské vlně vzhůru až na 6,3 miliardy
Tržní hodnota alternativ masa aktuálně přesahuje 4,5 miliard dolarů a výhledy analytiků naznačují, že v horizontu následujících 3 let stoupne tato hodnota na 6,3 miliardy. Rostoucí zisky přitom negenerují jen veganské firmy a startupy. Na veganské vlně se vezou i velké masné či mléčné korporace. Trend, který v zahraničí registrují již delší dobu, je nyní patrný také v České republice.