Nepodceňte přípravu na pracovní pohovor a buďte úspěšní

Přemýšleli jste, že se na přípravu na pracovní pohovor prostě vykašlete? Už jste přece absolvovali nespočet schůzek s náboráři a moc dobře víte, jak to chodí.

Většinou se ptají na to stejné pořád dokola a vy už máte své naučené fráze. Tak proč vymýšlet něco nového. Jenže uvažovali jste, proč na ty pohovory pořád chodíte? Proč si vás vlastně dosud v žádné firmě nevybrali? Co zkusit sebekriticky zapřemýšlet, jestli není problém na vaší straně...

Příprava na schůzku s náborářem je důležitá
Ano, poctivá příprava na pracovní pohovor se vám rozhodně vyplatí. Není radno ji podceňovat. Sice máte své naučené odpovědi, ale vězte, že to zkušený personalista velmi rychle pozná. Bude mu jasné, že to říkáte v každé firmě a nemáte snahu cokoliv měnit. I když máte pro nabízenou práci potřebné vzdělání, absolvovali jste nejrůznější školení a rekvalifikace, je třeba ukázat, že máte o danou pozici skutečný a upřímný zájem.

Jak by měla vypadat zodpovědná příprava na pracovní pohovor?
Tak v první řadě si nastudujte co nejvíce informací o dané firmě. Projeďte firemní web, sociální sítě a články, kde se o vašem potencionálním zaměstnavateli zmiňují. Dobré je nevědět jen zevrubné informace, které se dozví každý při rychlém projetí webových stránek firmy. Naopak zkuste najít něco navíc, např. jakou novou produktovou řadu firma vynalezla, s jakou inovací přišla, jaká je filozofie společnosti nebo jakých úspěchů za poslední dobu dosáhla. Nezapomeňte si bedlivě přečíst inzerát, klidně i víckrát po sobě, ať vám nic neunikne.

Zjistěte si co nejvíce informací o budoucím zaměstnavateli
Z internetu a webu společnosti už máte dokonalý obrázek o tom, jaké prodává výrobky, jaké služby nabízí a zda expandovala do zahraničí nebo to má v plánu. Nyní zkuste najít co nejvíc informací o potencionálním zaměstnavateli. Zkuste sociální sítě, recenze a diskuze na internetu, popřípadě stránky typu Atmoskop, kde najdete hodnocení společnosti v roli zaměstnavatele. Tam zjistíte, jaký názor mají současní i bývalí zaměstnanci o přístupu zaměstnavatele, zda byli spokojeni s finančním ohodnocením, benefity apod.

Zvažte nabízenou pozici z více úhlů pohledu
Zkuste se do nabízené pozice vcítit nejen z pohledu zaměstnance, ale také jako zaměstnavatele. Jakého člověka asi společnost skutečně hledá? Proč ho potřebuje? Co můžete dané firmě nabídnout zrovna vy? V čem jste skutečně dobří a co je vaší silnou stránkou? Když si na tyto otázky odpovíte už v klidu doma, bude pro vás snadné odpovědět i personalistovi na pracovním pohovoru.

Projevte zájem, ptejte se na otázky a veďte dialog
Ptejte se na věci, které vás zajímají v souvislosti s nabízeným pracovním místem. Veďte dialog. Nenechte personalistu, aby mluvil jen on. I vy máte prostor na to klást otázky. Když ne v průběhu pohovoru, tak určitě na konci. Mějte chytré otázky, neptejte se na věci, které jsou na první pohled zřejmé, nebo si je můžete přečíst na hlavní stránce webu společnosti. Zajímejte se o firemní kulturu, současné pracovní aktivity lidí v týmu, reagujte na aktuální dění, reklamu či nové produkty a služby. Vystupujte slušně a pozitivně naladění a myslete na váš neverbální projev. To vše rozhoduje o tom, jestli budete úspěšní a získáte práci, o kterou skutečně stojíte!