Slovenský režisér Martin Šulík slaví 60 v pražské Lucerně

07.12.2022

Jeden z nejosobitějších a nejoceňovanějších filmových tvůrců současnosti, slovenský režisér Martin Šulík, oslavil letos v říjnu své životní jubileum.

Oslavy se ale protáhnou až do prosince, kdy jej představí v pražském kině Lucerna kompletní přehlídka jeho tvorby. Šulík se u nás zapsal do povědomí mnoha filmy, za snímek Zahrada získal 5 Českých lvů, včetně za nejlepší film a režii, naposledy zaujal snímkem Muž se zaječíma ušima, za který získal 11 nominací na Českého lva.

Od 7. do 11. 12. tak budou moci diváci zajít do Lucerny v centru Prahy na celkem deset Šulíkových filmů. Poslední den přehlídky bude navíc slavnostně zakončen předpremiérovým promítáním čerstvé režisérovy novinky, snímkem Kůň. Komedie líčí příběh zakřiknutého učitele Dušičky, kterému se v ne zrovna nejlepším životním období objeví v bytě kůň.

"Magické období Vánoc není v našem filmu kulisou. Ze své podstaty je příležitostí pro zastavení a zamyšlení se nad tím, kam směřujeme. Záhadný kůň v učitelově bytě narušuje běžné vánoční rituály, vytrhává nás ze stereotypu, dává hrdinům příležitost objevit vedle sebe blízkého člověka. Chtěli jsme, aby náš film byl něžný, aby přes Vánoce divákům přinesl trochu klidu a naděje," vysvětlil režisér Martin Šulík.

Kůň je rodinná komedie o vnitřní svobodě a o jejích podobách i hranicích. V hlavní roli se představí Daniel Fischer, který je divákům známý například z filmů V létě ti řeknu, jak se mám, Šťastný nový rok či Budiž světlo. Film Kůň vznikl pod taktovkou osvědčeného tandemu režiséra Martina Šulíka a scenáristy Marka Leščáka (Muž se zaječíma ušima, Tlumočník, Sluneční stát). V českých kinech jej od 15. 12. 2022 uvede společnost Bioscop.

Synopse:

Zakřiknutý učitel Dušička nemá právě nejlepší životní období. Prožívá krizi s přítelkyní, která ho chce vlastnit. Má problémy ve škole, kde ho nutí změnit způsob jeho výuky. Trápí se se sousedy, kteří mu vnucují měšťácké principy. A k tomu všemu najde na Vánoce u sebe doma živého koně. Situace je o to absurdnější, že bydlí v bytě ve druhém patře činžáku. Dušička netuší, jak se k němu bělouš dostal, čí by mohl být a už vůbec si neví rady s tím, jak se ho zbavit. Přítomnost cirkusového šimla se tak stává nejen zdrojem bizarně komických situací, ale i katalyzátorem jeho vztahů. Dušička poznává skutečnou tvář lidí, kteří ho obklopují. Ve vyhrocených situacích totiž všichni ztrácejí své masky. Začíná chápat, že okolí ho nutí ke kompromisům, které se mu příčí. Uvědomuje si, že se nechává manipulovat okolím a postupně schází z cesty, kterou si v mládí vybral.